10 Apr Marketing ne-bun
Dacă ați lucrat în vânzări imediat după revoluție cred că vă aduceți aminte de tehnicile de vânzare practicate în acele vremuri.
Ele sunau cam așa:
- Dacă te dă afară pe ușă, intri pe geam;
- Împingi până cedează;
- Torni până dă afară din ceașcă;
- Bagi cu încălțătorul.
Era deranjant și intruziv și mulți dintre noi simțim și azi când acest stil ne este aplicat fie în persoană, fie la telefon sau pe email.
Societatea nu și-a redus nici în prezent din toleranță odată cu evoluția social media, un mediu propice pentru aceste vânzări ușoare.
Influencer-ii ne vorbesc sau postează privindu-ne în ochi sau arătându-ne ce fac ei sau cum arată ei, astfel livrându-ne mesaje de tipul:
- Fii așa!
- Valorizează-te!
- Iubește-te pe tine însuți!
- Mănâncă așa!
- Trăiește așa!
- Ascultă muzică așa!
- Îmbracă-te așa!
- Mergi în vacanța asta!
- Nu te stresa, fă așa!
- Etc
Toate acestea par a fi mesaje de individualizare, când de fapt ele se adresează maselor, comunităților, adică ele promovează mai degrabă dezindividualizarea.
Influencer-ii, fiind niște mașinării de vânzări per-se, vor ca cei cărora li se adresează să îi copieze în aspect sau comportament și, astfel, fiecare dintre noi să-și apese butonul de dezindividualizare propriu fie printr-un like, comentariu, follow sau printr-o acțiune de cumpărare ulterioară manipulată în acest sens.
Este stilul vechi de vânzări, de mult apus în mediul off-line, dar revitalizat în mediul on-line, care merge/a pe zicala “Nu e prost cine vinde…”
De ce acest stil încă funcționează este o întrebare care merită răspuns.
Vânzările on-line sunt cele mai potrivite pentru produsele și serviciile emoționale. Sunt acele produse și servicii care au o componentă rațională foarte mică și specificații tehnice ușor de accesat.
O forță de vânzări bine pregătită cere bani, timp și răbdare. Vânzătorul bun trece prin schimbări majore, emoționale și de mentalitate, din care învață să se pună mereu pe locul doi în interacțiunea cu clientul în același timp păstrându-și integritatea sinelui și a stimei de sine.
Influencer-ur este un ornitorinc creat de companiile de marketing ce au ca angajați marketer-i lipsiți de creativitate și de cunoștințe de sociologie sau antropologie.
Dacă le ceri să-ți estimeze un câștig pe campanie sunt incapabili să o facă și pe bună dreptate nu prea au cum.
Unii influencer-i sunt persoane care își lasă viața privată invadată de ochiul public pentru a-și alimenta narcisismul grandios sau exhibiționismul latent. Un preț mult prea mic plătit pentru veniturile inflaționate atât din punct de vedere material, cât și de restaurare a stimei lor de sine.
De cele mai multe ori ei sunt mediocri în meseria lor de bază dar își adaptează stilul lor de viață pentru a proiecta în exterior valori morale bune precum încredere, familie, prietenie, atenție pentru copii, grijă pentru animale sau grijă pentru toate evenimentele dramatice prezente (ei sunt primii care își pun chenar tematic la poza de profil).
Alți influencer-i văd acțiunile lor drept o sursă suplimentară de venit fără a plăti cu dezgolirea vieții private.
În ambele cazuri se aplică vechea zicală “Nu e prost cine vinde …“
N.B.
Marketing-ul de calitate și care aduce rezultate este cel făcut de oamenii care reprezintă sau cred în produsul și serviciile lor și care le poziționează pe limba și spre ajutorul clientului.