Relație sau Tranzacție - DRAGOS CALIN
506
post-template-default,single,single-post,postid-506,single-format-standard,bridge-core-1.0.5,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-30.6.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Relație sau Tranzacție

Scenariul 1

Termini faculatea și te bagi într-o companie.

În 6 luni înveti procedurile companiei, cum se trag sforile, cine aprobă ce aprobă, unde stă puterea, cine o mai vrea, ce ar face unii ca să pună mâna pe ea.  Știi cine place pe cine. Știi cine e neplăcut de majoritate. Știi tot.

După aceste 6 luni vorbești perfect companie-za. Stăpânești jargonul de business, devii un prozelit al produselor și serviciilor companiei tale. Din exces de zel, începi să reproduci jargonul și în fața clienților, soțului, soției, copilului sau prietenului, prietenei, animalului de companie.

Până să te prinzi că nimeni de acasă nu înțelege nimic din ceea ce spui, dar te suportă, că, na, te iubesc, e deja târziu.

Unii se prind, alții nu. Cei care nu se prind, își mută audiența în alte cercuri. Apar aici prietenii corporatiști care compensează diferențele de limbaj de care te lovești acasă.

Pentru unii, viața ia o altă direcție. Se pierd valorile inițiale și se împrumută unele noi, de multe ori cele ale corporației. Apar disensiunile, intervine divorțul sau despărțirea. Motivul invocat – păreri antagoniste despre viață. Următorul partener, următoarea parteneră. Life goes on, totul ok atâta timp cât există și alte oportunități.

Scenariul 2

Termini faculatea și te bagi într-o relație.

În 6 luni înveți pasiunile partenerului, tabieturile, cum ia decizii, cu cine ține la fotbal, ce așteptări are de la viață, planurile sale de viitor.  Știi cine-i sunt amicii apropiați. Știi care dintre ei face cele mai proaste glume. Știi cam tot.

După aceste 6 luni vorbiți perfect o limbă comună. Bateți recordul la WhatsApp Messenger. Vă răspundeți imediat la mesaje. Frecvența mesajelor este una foarte mare, kilometri de ecran de telefon sunt umpluți cu glume și declarații de dragoste, unele mai directe, altele mai subtile. Aveți deja glumele voastre favorite și vă place să le folosiți des, ca pe o limbă maternă vorbită într-o țară străina atunci când ești într-un city-break. Știi ce flori îi plac, știi care este mâncarea sa preferată. Știi că nu-i place să o mângâi pe păr sau știi că nu-i place să-l întrebi despre fostele relații. Din dragoste, începi să reproduci glumele voastre și în fața prietenilor sau rudelor tale.

Până să te prinzi că nimeni de acasă nu înțelege nimic din ceea ce spui, dar te suportă, că, na, te iubesc, încep și ei să vorbească ca tine, să îl placa sau să o placă.

Unii se prind, alții nu. Cei care nu se prind, își mută audiența în alte cercuri. Apar aici micile infidelități, flirturi sau ocheade care compensează diferențele de păreri de care te lovești acasă.

Pentru unii, viața iși păstrează direcția. Chiar dacă se pierd valorile inițiale și se împrumută unele noi, cele ale partenerului, aceasta se face prin creșterea încrederii în el, de multe ori având rezultatul diminuării interesului de sine. Nu apar disensiunile, nu intervine divorțul sau despărțirea. Motivul fiind –  păreri complementare despre viață. Următorul partener, următoarea parteneră nu există. Life goes on de minune doar cu această oportunitate.

Dacă corporațiile au reușit ceva, au reușit să dezumanizeze relațiile furnizor-client. În alte țări, bineînțeles, nu la noi în România. 🙂 Consumismul capitalist este o anomalie foarte prezentă în organizații, în mod voluntar sau involuntar insinuată.

O relație valoroasă între vânzători și clienți nu diferă deloc de relația dintre o el și o ea într-un cuplu fericit.

Transpus pe limbajul de business, sunt câteva direcții pe care, dacă le urmezi, clienții îți vor fi mereu aproape, bonusul maxim va fi încasat la finele fiecărei luni, trimestru sau an, șeful va fi fericit și lumea te va vorbi de bine:

  • High Engagement:

Răspunde repede la mesaje, menține comunicarea deschisă și cu flux continuu de informație (ca într-o relație fericită)

  • High Satisfaction:

Livrează mai mereu peste așteptări, ține raportul dintre problemele rezolvate și cele nerezolvate cât mai mare (ca într-o relație fericită când îi faci surprize plăcute partenerului)

  • Referrals:

Ajută-ți clienții să-și atingă potențialul și ei vor vorbi de tine și prietenilor lor (exact ca într-o relație fericită)

  • High Trust:

Dezvoltă-ți credibilitatea, arată-le că se pot baza pe tine, petrece timp de calitate aprope de clienții tăi și diminuează-ți interesul propriu (ca într-o relație fericită)

  • Operational Transparency:

Arată-le ce faci pentru ei, pe parcursul întregii colaborări (ca atunci când iți dai ON la Share My Location din telefon, într-o relație fericită)  

Warren Buffet are 2 reguli când vine vorba de investiții. Rule 1: Never lose money. Rule 2: Don’t forget Rule no. 1.

Extrapolat pentru clienți: Never lose customers.

Iar dacă totuși ești nevoit/ă să te desparți de un client, ține minte că divorțul este mai important decât căsătoria.

Nu divorțul în sine, ci cum o faci.